RECENZE: Procitnutí slečny Primové

Autor: Aneta W.

„Slečna Primová, právě míjející záhony modrých hortenzií, vstoupila do nového dne přesvědčená, že nastala chvíle, na kterou čekala celý život. O podobné příležitosti snila léta. Vykreslovala si ji, představovala a promýšlela do nejmenších podrobností. Nicméně to ráno, kdy procházela zahradou, si Prudencie Primová musela přiznat, že její srdce netluče rychleji a že ani to nejmenší pohnutí nenaznačuje, že onen velký den právě nastal.“

Prudencie Primová vždy v sobě chovala hluboké přesvědčení, že ona jediná má správné názory, postoje i myšlenky. Pyšní se hned několika vysokoškolskými tituly a v neširokém okruhu přátel je pověstná svojí nezávislostí. A byla to právě síla přesvědčení, díky níž přijala místo soukromé knihovnice u bohéma a intelektuála v jednom. Jako mistryně jemnocitu s vytříbeným smyslem pro něhu, takt a citlivost neodolala pokušení vymanit se ze spárů společnosti a navrátit se k původním hodnotám. A to pomocí komunity, která pokroku a moderní technologii dala už dávno vale.

Jejím cílem se stane malebná vesnička ležící neznámo kde v pyrenejských končinách. Fiktivní San Ireneo de Arnois nemá na první pohled daleko k záři a lesku utopie. Dokonalé domy a dokonalí obyvatelé a k celkovému obrázku už chybí jen dokonalá Stepfordská panička. Cesty jsou rovné, po krajnicích kvetou hyacinty a z otevřeného okna nedalekého domu se line vůně jablečného koláče. Celkovou naivitu by mohl pokazit místní ‚klub feministek‘. Jeho členky však mají jediný cíl – dostat všechny staré mládence z okolí pod čepec!

Prudencii tak začíná dlouhá cesta za duševní dospělostí i nesmiřitelný boj s jejím zaměstnavatelem, poeticky nazvaným ‚mužem z křesla‘. Časté střety dvou odlišných světů rozbijí její hluboko zakořeněné názory jako křehké zrcadlo. Vzdělání dětí založené na naprostém ponoření do klasiky a ponechání volnosti má za následek neustálé roztržky mezi zaměstnavatelem a jeho zaměstnankyní. Mezi řádky lze však spatřit více než jen hádky mezi mužem a ženou. Pro ty pozornější je ukryto na stránkách velké množství odkazů na velikány literatury jako Francesco Petrarca, Dante Alighieri či Jane Austen. Pro naprostou autenticitu jsou citovány úryvky z díla antického básníka Vergilia. Větší spršce kamení neujde ani román Malé ženy od americké spisovatelky Louise May Alcott, čímž autorka projevuje svůj nesouhlas k nynějšímu postavení společnosti k ryze ženské literatuře.

Ani ‚muž z křesla‘ není čistě originální postavou. Paralelu lze hledat v románu Elizabeth von Arnima, kde hlavní hrdina byl též zahalen do mlhy anonymity a nazván ‚rozzlobeným mužem‘. Ve vlnách neznáma je utopena i matka ‚muže z křesla‘, která se po nepovedeném entrée stane zásadní postavou celého příběhu. Jak je vidno již na prvních stránkách, postavy důležité pro rozvoj slečny Primové nepotřebují být nazývány jmény.

Mezi dlouhými rozhovory, myšlenkovými pochody, úvahami i monology začne slečna Primová přehodnocovat svůj žebříček hodnot. Finálním deus ex machina, tedy záchranou pro Prudencii zmítanou mezi touhou po samostatnosti a láskou k té nejnepravděpodobnější postavě, je staré opatství na kraji San Irenea de Arnois. Srdcem celého města i příběhu se tak stane velice starý mnich, který je představován jako studnice životních mouder, zkušeností, rad i odpovědí.

Fatální chyba? Prudencie Primová se zamiluje, bohužel. Bohužel pro román i náročnější čtenáře. Více než o zákonitostech chodu samotné vesnice i její komunity se děj ubírá směrem od romantického založení hlavní hrdinky po zvláštní postoje ‚muže z křesla‘ k víře.

Natalia Sanmartin Fenollera pracovala na svém debutovém románu více jak dva roky. Vedle práce novinářky zaměřené na ekonomiku a business dostávala slečna Primová pozornost jen o víkendech a dovolených. Jak autorka sama řekla v jednom rozhovoru, především se snažila o zachycení všech maličkostí, které lidé poztráceli na cestě za pokrokem. Svůj názor na dobu moderních technologií tak dokázala zaobalit do příběhu o dvou způsobech vidění světa. Z Prudencie a ‚muž z křesla‘ udělala dva protipóly, skrze ně mohla vyjadřovat své názory. Po velkém úspěchu ve Španělsku se Procitnutí slečny Primové začalo vydávat i v řadě dalších evropských zemí a dokonce i ve Spojených státech amerických. V České republice vyšel román ke konci minulého roku pod hlavičkou nakladatelství Host.

Latest Posts

Nenech si ujít