RECENZE: Falzum

Zdroj: Pixabay.com, Nakladatelstvi.hostbrno

Nakladatelství Host přineslo v roce 2012 všem milovníkům i kritikům české literatury povídkovou sbírku Falzum. Spisovatel Roman Ludva už dřív ve svých dílech rád pracoval s tajemnem okořeněným o tématiku uměleckého světa. Tentokrát zašel ještě dál. Začal ve jménu umění i vraždit.

Svět uměleckých děl je, ač přes svoji krásu, neodolatelný nádech h696istorie i touhu po poznávání, plný podvodů, klamů, švindlů a podrazů. Ty největší daňové úniky se odehrávají na parketách uměleckého světa, ty největší světové krádeže se týkají obrazů nevyčíslitelných hodnot. Pro místa v prestižních galeriích by se dokonce i vraždilo. Autor tentokrát nenechal nit suchou na nikom a ničem, realisticky se zakousl do zkaženého a páchnoucího světa, jež je obalen přepychovým pozlátkem.

Pět povídek. Několik vražd. A vždycky za to mohla umělecká díla. Nebo jejich podvrhy. Na záhadná úmrtí si posvítí dva detektivové. Kapitán Josef Rambousek, typický knihovnický povaleč se zálibou ve sladkostech, a poručík Kryštof Fridrich, který je pravým opakem svého kolegy. Jejich rozdílnost však nezabrání být sehranou dvojicí při pátrání po vrazích a násilím umlčené pravdě.

Drsné. Poetické. Neotřelé. Tajemné. Záhadné.

Smrt kurátora výstavy, dívky se vzácnou soškou pelikána, nadaného malíře nebo účastníka dražby knihy Božská komedie. Povídky jsou drsné, příliš realistické, chladné až mrazivé. Aukční síní teče pramínek krve z právě vychladlého těla, sběratelská vášeň jde ruku v ruce s chladnokrevným vrahem, svět obchodu s uměním bere lidské životy bez lítosti. Ani tak se autor nenechává zahanbit. Povídky jsou chytlavé, atmosféra na bodě mrazu dodává příběhům na čtivosti, nutí čtenáře k rozluštění záhad, k poznávání charakterů i osobních smutků hlavních aktérů. České prostředí způsobuje vžití se do prostředí i situace.

O autorovi: Roman Ludva (*1966) je český spisovatel, scenárista a fejetonista. Pravidelně přispíval do Hospodářských novin, Mf DNES, Reflexu nebo Literárních noviny. Je autorem mnoha fejetonů a několika scénářů. Roman Ludva, co se týče psaní, je velmi všestranný. Napsal romány Smrt a křeslo, Žena sedmi klíčů nebo Poslední ohňostroj. Je také autorem mnoha povídek, dramatu s názvem Lásko! nebo libreta Krvavá pavlač.

Latest Posts

Nenech si ujít