RECENZE: 7 dní hříchu

Autor: Aneta W.

V lásce a ve válce je vše dovoleno. Je tomu tak i v kontroverzním románu 7 dní hříchu. Emočně vypjatý příběh z českého pohraničí na sklonku druhé světové války vyvolal velkou vlnu protestů i neskonalého obdivu. Rozbít představu o chování utlačovaných Čechů během válečných let pomocí příběhu o lásce a nenávisti? Zatím se o to pokusil jen český spisovatel Josef Urban.

Čech se zakoukal do Němky. Miloval jí. Chtěl se s ní oženit. Nebylo by na tom nic špatného, kdyby se v té době nepsaly dějiny krví miliónů nevinných lidí. Druhá světová válka neznala vítěze ani poražené, přesto v ní lidé žili, milovali se a umírali. Čech si tu Němku vzal. Dokonce jí miloval mnohem víc. V tom byl ten zásadní problém.

Když si Agnes brala Jana Olšana, lidé se na celém světě dělili podle barvy pleti a vlasů. Proti jejich manželskému svazku stály obě rodiny i celé národy. Strašlivá realita dávala průchod lidské nenávisti kolik let, ale jeden jediný den se dokázal Agnes vepsat hluboko do paměti. Ten tolikero oslavovaný 9. květen 1945 spatřila Agnes úpadek lidské duše v té nejhorší formě. Odklon lidskosti ke zvířecím pudům. Útěkem pro ni začalo sedm dní nenávisti, lásky, přátelství i ztracených nadějí. Jestli všechno z toho bylo hříchem? Kdo ví?

7 dní hříchu se dočkalo v roce 2012 zfilmování. Režie se ujal Jiří Chlumský (Doktoři z Počátků, Kriminálka Anděl, Hop nebo trop). Do role Agnes byla obsazena herečka Vica Kerekes a role Jana Olšana se ujal Oldřich Vetchý. Film byl nominován ve třech kategoriích na prestižní cenu Český lev. Napsání scénáře se ujal sám autor knihy. Knihu a e-knihu si můžete pořídit u nakladatelství Fragment.

Autor: Aneta W.
Autor: Aneta W.

Není to tak dávno, kdy nebe nad evropskými státy zahalila temnota. Ona temnota se vykradla i na stránky této knihy. Stačila nevinná odrážka ‚podle skutečné události‘ a postavy a činy nabyly trojrozměrného tvaru. Ploché skutky seskládané z černých inkoustových písmenek zhmotněly v kombinaci s barvitou slovní zásobou a poetickým popisem přírody i ženské krásy. Nepočítaje samotný um spisovatele. Mravní poklesky i nejhorší stránky lidského charakteru podány v nejsurovější podobě. Vypravěč nesoudí ani neobviňuje. Jen popisuje. Veškerou špínu a bolest naservíruje na stříbrném podnose.

O autorovi: Josef Urban je český spisovatel, scénárista, režisér a producent. Po absolvování Přírodovědné fakulty UK v Praze se zabýval vodáckým průzkumům horských řek. V těchto letech vznikaly jeho dokumentární filmy. Zážitky z cestování využil k sepsaní vysoce oceňované povídkové knihy Nejhlubší údolí světa nebo tvorbě scénáře k českému filmu Na vlastní nebezpečí. Do podvědomí českých čtenářů se dostal romány Habermannův mlýn nebo 7 dní hříchu.

Exhibice široké škály emocí jdoucí ruku v ruce s nejzákladnějším lidským instinktem – pudem sebezáchovy. Strohost vyprávění připomíná spíše věcnost úředních dokumentů. Tento neobvyklý styl psaní vystihuje válečnou atmosféru, kterou se Urban snaží nastínit do posledního detailu. Do milostné literatury s válečným podtextem pasuje perfektně. Úsečnost zcela vystihuje hodnotu lidského života ve válce i zbytečnost emočních výlevů. Není to příběh čistě o síle lásky a přátelství. Válka je mnohem silnějším protivníkem.

Ale jak se říká ‚naděje umírá jako poslední‘.

[vsw id=“vYNRzDDQe6E“ source=“youtube“ width=“500″ height=“400″ autoplay=“no“]

Latest Posts