Pokud chceš zaútočit na své problémové partie, zpevnit celé tělo a ještě se pěkně protáhnout, je nejvyšší čas zkusit pilates.

Pilates vzniklo v první polovině 20. století a vymyslel ho Joseph Pilates. Jako dítě byl velice často nemocný a tak není divu, že hledal způsob jak se uzdravit. Inspiroval se mnoha cvičebními programy, které byly v té době známy a vyvinul a propracoval je až do finální podoby pilates, které si v téměř stejné podobě můžeme zacvičit i dnes. Většina z nás zná ale především pilates cvičené na podložce s minimem dalších pomůcek. Původní Pilatova metoda ovšem využívá různých strojů, díky kterým je cvičení asi 4x účinnější.

Nám ale jistě postačí i ona forma cvičená na podložce jen s pomůckami jako je guma či nafukovací míč. Koneckonců hlavním důvodem, proč se dnes pilates cvičí je to, že rovnoměrně posiluje svaly celého těla tak, aby nenabývaly příliš na objemu, ale prodlužovaly se. Významně také zlepšuje ohebnost.

Ať už budeš cvičit jakoukoliv formu pilates, včetně moderních odnoží jako yogilates, vždy bys měla mít na paměti šest hlavních principů:

Soustředění – při cvičení musíš zapojit i mozek, abys cvik prováděla správně, vnímala každý detail a řídila svůj dech.

Kontrola – slouží jako ochrana před zraněním a také k tomu, abys využívala opravdu jen svaly potřebné pro daný cvik.

Přesnost – v pilates má rozhodně první místo „kvalita“ pohybu, nikoliv rychlost a počet provedení.

Plynulost – pohyby by na sebe měly navazovat bez přerušení.

Dýchání – to je při pilates velice důležité, protože okysličuje krev. Dech musí být laterální – nadechuješ se nosem do spodní části plic tak, abys měla zatažené břicho, a díky tomu podepřenou páteř. Výdech se provádí pusou. Dýchání do břicha by bylo při pilates velice nebezpečné, protože by mohlo dojít k přetěžování a zranění páteře.

Centrum síly – o tom jsem se zmínila už v minulém bodě – je nutné zpevnit střed těla – oblast kolem pupíku a podbřišku, aby byla zajištěna opora a ochrana páteře. Tento střed těla je Pilatovou metodou také nejvíce posilován.

Pokud si pilates ještě nikdy necvičila, je vhodné zajít nejprve na pár lekcí, aby ses naučila základy a osvojila si oněch šest principů a neublížila si tak špatným prováděním některých cviků. Pokud už však s podobným cvičením máš zkušenosti nebo si zkrátka troufáš a chceš v pohodlí domova zjistit, zda by tě to bavilo, není nic jednoduššího než si najít nějaké video. Osobně mohu doporučit Blogilates od Cassey Ho, zejména pokud bys ráda shodila i nějaké to kilo. Cassey je rozhodně jedna z nejlepších trenérek na internetu, které znám. Stále natáčí nová a nová videa a dokonce každý měsíc zveřejní kalendář s rozpisem cvičení. Nemusíš si tak lámat hlavu co bys měla který den cvičit, abys nepřetěžovala jen určitou část těla. Vše již promyslela za tebe. Myslela ale i na začátečníky, na jejích stránkách www.blogilates.com nalezneš začátečnický kalendář i s odkazy na jednotlivá videa. Ale pozor. Její cvičení není jen čisté pilates a některá videa ti můžou dát opravdu zabrat, jelikož se zabývá i HIIT – high intensity interval training, což už z názvu vypovídá o tom, že to nebude žádné flákání!

Komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.