Víte, že pocit žízně je v podstatě varovný signál, kterým náš organizmus upozorňuje, že je něco v nepořádku? Lidské tělo je tvořeno více než ze dvou třetin vodou. Lehká dehydratace se projevuje zvýšenou únavou, bolestí hlavy či ztrátou koncentrace.

Každý by si měl hlídat pitný režim, aby se pocit žízně vůbec nedostavil a doplňovat tekutiny, tolik potřebné pro lidské zdraví, průběžně po celý den. Současně je ale třeba se vyvarovat druhému extrému, a to přílišného pití nebo nárazové konzumace většího objemu nápoje.

Zdroj: Botticelli
Martin Hrazdil, Zdroj: Botticelli

„Pokud nemáte zvýšenou fyzickou námahu, ani nejsou tropická vedra, doporučuji vypít přibližně 150 ml tekutin každou hodinu. V průběhu celého dne pak střídat různé druhy. K snídani jsou vhodné např. čaje a ředěné 100% ovocné džusy Relax. Odpoledne je výhodnější, zaměřit se na džusy zeleninové a samozřejmě hradit největší podíl tekutin vodou. Děti a senioři navíc nemají tak silný pocit žízně, proto je u nich třeba příjem tekutin hlídat. Zvláště u dětí platí, že když jim pití chutná, vypijí ho více – ozvláštněte tedy obyčejnou vodu třeba s podílem džusu,“ uvádí Martin Hrazdil, fitness trenér a nutriční poradce spolupracující se značkou Relax 100% džusů.

Džusy nahrazují jednu denní porci ovoce

Zdroj: Botticelli
Zdroj: Botticelli

Ráno je třeba tělo po více méně osmihodinovém lačnění hydratovat. Voda je sice základ, ale čím si pitný režim zpestřit, aby to neohrozilo štíhlou linii a zároveň bylo pro naše tělo nutričně prospěšné? Martin Hrazdil radí: „Výborným kompromisem pro zpestření pitného režimu je 100% ovocný džus. Jedna sklenice (200 ml) obsahuje pouze cca 80 kcal, skvěle hydratuje organismus, podporuje správnou funkci pokožky a ovocná dužina, díky obsahu vlákniny, poskytne pocit nasycení.“

Oproti různým limonádám mají 100% džusy jednu nespornou výhodu. Plnohodnotně nahrazují jednu z pěti denních porcí ovoce a zeleniny doporučovaných Světovou zdravotnickou organizací (WHO). Jejich benefitem je také významný podíl vitaminů, antioxidantů a minerálních látek. „100% džusy navíc nesmí být dodatečně doslazované, všechny cukry v nich obsažené pochází výhradně z použitého ovoce či zeleniny,“ dodává Hrazdil.

5 důvodů proč denně jíst a pít 5 porcí zeleniny & ovoce

Zdroj: Botticelli
Zdroj: Botticelli
  1. Jsou přirozeným zdrojem vitaminů a minerálních látek, včetně vitaminu C, draslíku a kyseliny listové, která patří ke klíčovým nutrientů v období gravidity.
  2. Jsou vynikajícím zdrojem vlákniny, která podporuje správnou funkci střeva a preventivně působí proti zažívacím obtížím.
  3. Jsou bohaté na tekutiny a obsahují minimum tuku a žádný cholesterol.
  4. Přispívají ke zdravé rovnováze jídelníčku.
  5. Chutnají skvěle a výběr mezi jednotlivými druhy je nepřeberně široký.

 

Komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here